fredag 7 januari 2011

Rajahstan

Vi akte fran Delhi den 27 december, efter ett par iskalla och lata dagar hemma hos min kompis Lise. Det blev mycket crepes och nutella och kottbullar!
Vi hade bokat tagbiljetter till Jodhpur, Rajahstan, men val framme pa tagstationen sa var taget INSTALLT! Vi fick ta ett snabbt beslut om att aka till busstationen och chansa pa att dar fanns en buss som vi kunde ta istallet. Vi kande att efter sa manga dagar i Delhi utan att gjort nat soeciellt var vi redo att aka darifran.
Den lilla busstationen var laddad med en buss, vi kopte biljetter till Jodhpur (trodde vi) men det visade sig att bussen gick till Jaipur! Vi akte 10 pa kvallen och kom fram 4 pa morgonen. Somndryckna tog vi forsta basta riksha till forsta basta hotell, sov nagra timmar och checkade ut pa morgonen. Vi tankte aka samma kvall till Jodhpur, men trivdes och hittade en fin van och guide i rikshaforaren Lucky, alias Mohammad.
Sa vi blev kvar annu en natt i Jaipur, sag ett haftigt stort fort, Amber Fort och Hawa Mahal, dar maharajan hade sina kvinnor i ett "kvinnofort" samt ett stort observatorie fran 14-1500 talet, Jantar Mantar.

Vi akte pa kvallen, och hade kopt bussbiljett, sleeper class. Sleeper-schleeper sager jag bara. Sangarna ovanfor satena ar helt okej, men bussen kor fort och det ar manga gupp i vagen vilket bidrar till att man far en hemsk aksjuka och ligger och flyger i luften vid varje gupp. Vi kom fram ca 6 pa morgonen i Jodhpur, och checkade in pa Heaven's Guesthouse. Tips till alla som aker till Jodhpur! Rummen var fina (dekorerade inuti for en gangs skull), det var frasht, rent och valdigt familjart, sa familjen bor och jobbar pa hotellet. Hogst upp pa deras roof top fanns ett jattecharmigt fik/restaurang.

Vi trivdes i the blue city som Jodhpur kallas. Jag och Sofie shoppade loss (vi hade redan brant en viss summa pengar i Jaipur), och sag det stora fortet som tornar upp sig over stan, Mehrangarh. Fanns manga fina efterlmaningar och fortfarande moblerade rum runt i fortet. Maharajan och hans familj finns kvar i Jodhpur och ar fortfarande alskad coh prisad av foket, men har oppnat upp sitt fort som museum.
Vi sag en sa kallad tradgard ocksa, men den var mest ful och full att tiggare. Det roliga dar var alla hundvalpar och flera hundra apor och hoppade runt.
Vi firade nyar i Jodhpur ocksa! Vi kopte dyra biljetter pa en tjusig restaurang, dar det ingick, show, drycker hela kvallen, buffe och dans. Ca 300 kr for allt, men mycket pengar i rupees! Men det var helt klart vart det. Ett nyar att minnas!

En till hemsk bussresa, kantad av illamaende och daliga magar sa var i Jaisalmer. Valdigt mysig och pittoresk stad, atminstonde inom fortets murar, dar folk bland smala grander och kullerstenar kranger sina tyger till turisterna. Lite extra shopping och rundvandring forsta dagen, varpa en enkel middag intogs pa det msyigaste roof top vi varit pa hittills! Som en extra bungalow som man kom till a en snav trappa lag det filtar och madrasser utspritt, med kuddar och tyger och ljusslingor hangande overallt. Ett sant mysrum borde man ha i alla hus!

Efter tva natter tog vi oss ut i oknen med jeep, dar 8 kameler och 2 kamelforare plus 2 smagrabbar vantade pa oss. Det var vi fyra, en israel och tva argentinskor.
Forsta dagen fick alla valdigt ont i ljumskarna. Man rider inte en kamel, man skumpar runt pa den. Men nar man sag de forsta sand dynerna i horisonten kandes allt vart smartan! Solnedgang med bara aken runtomkring sig, och en enkel middag bestaende av platta brod och gronsakscurry gjord pa lagerelden kandes magiskt. Efterat satt vi alla runt elden och sjong och skrattade. Kamelsnubbarna bredde ut madrasser och filtar pa rad och alla sju av oss packade ihop oss som sillar. Jag fick nastan 5 filtar forsta natten och fick vakna for att slanga av mig, men pa morgonen var det valdigt fuktigt, och gjorde saklart att man fros ner i benmargen.
Andra dagen slet jag upp huden pa skinkorna for att kamelerna skulle nodvandigtvis springa fram i oknen.
Andra natten var inte heller lika magisk, och andra morgonen ar kallare och blotare an den forsta. Men tredje dagen gick det battre att sitta pa kamelen iaf!
Det var skont att komma tillbaka till hotellet coh fa duscha. Pa kvallen at vi italienskt, vi var alla sa trotta pa chapattis!
Pa morgonen den 6e sa vi adjo till Rasmus, som ska fortsatta sina aventyr pa andra hall i Indien, Sofie, Chris och jag satte oss pa bussen tillbaka till Jodhpur, och sedan till taget mot Mumbai, som tog 18 timmar.

Vi kom fram igar, och har mest gatt omkring, sett Gateway of India och atit god mat. Imorgon tar vi oss till flygplatsen och aker till Kerala! Langtar, det ska bli skont att fa komma till varme, sol och lite lyxliv!

Kommer nog skriva forst igen om de avntyren efter min hemkomst, som forresten narmar sig med stormsteg! Landar den 17e...